Steeds beter begrijpen.

Problemen, gedrag en verzorging van de oudere hond.

Steeds beter begrijpen.

Berichtdoor Trijnie » Do 24 Jul 2008 08:24:41

Ik zet dit bericht expres bij de oudere newfoundlander omdat ik ondervind dat dit met leeftijd te maken heeft.

Een hond kan geen woorden verstaan wordt er altijd gezegd, maar naarmate Oberon ouder wordt begin ik daar toch aan te twijfelen.
Het zal komen door het "steeds beter elkaar begrijpen", denk ik.
De laatste tijd verbaas ik me er over dat hij mijn woorden meteen begrijpt.

Op: " Nee, nog even wachten", gaat hij ook meteen weer liggen.
Op "Kijk maar voor het raam", staat hij meteen op en loopt naar het raam.
In de auto zeg ik precies hetzelfde: " Kijk maar voor het raam" of " Ga maar voor het raam kijken" en hij staat op om door de raampjes te kijken.
Op: "Baasje komt zo thuis" gaat hij naar de voordeur waar hij de auto kan zien.

Dit zijn maar voorbeelden, maar er zijn er talloze waardoor ik denk dat hij mijn woorden echt kan verstaan. weenie.gif
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Trijnie
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor Runa » Do 24 Jul 2008 08:34:38

Echt begrijpen doet hij niet maar waarschijnlijk heb je al duizend keer die zelfde woorden gezegd en na die woorden gebeurde steeds weer hetzelfde.na een tijd heeft hij de link gelegd tussen de woorden en de gebeurtenis. waarschijnlijk ook daarom dat het vooral bij oudere honden opvalt, zei hebben al vaker die woorden gehoord en zullen dus al kunnen verwachten wat er na komt. Hij verstaat je niet maar hij begrijpt wel wat je bedoeld. wink.gif
Runa

Berichtdoor margo » Do 24 Jul 2008 09:16:42

ze zijn zo slim trijnie hier net zo hoor net als kinderen zeg ik altijd herhalen en ze horen aan de toon volgens mij wat jij bedoeld zo ervaar ik het icon_flower.gif
margo

Berichtdoor annie » Do 24 Jul 2008 11:50:14

Volgens mij begrijpen ze donders goed wat je zegt. grijns.gif
Niet de hele zin die je gebruikt maar meer de bekende woorden.
En de klank van hoe je het zegt natuurlijk. wink.gif
annie

Berichtdoor thebears » Do 24 Jul 2008 12:11:08

Hou ik ga er vanuit dat ze heel goed begrijpen wat je zegt want Romi is nu 5,5 jaar en Zenga ruin 2,5 jaar en die verstaan gewoon wat ik zeg. Als ik tegen ze zeg dat ze straks met het baasje meemogen en het baasje komt thuis dan gaan ze ook gelijk hem vragend aankijken. Als ik aan het wandelen ben en ik zeg tegen Zenga ga maar kijken dan holt ze vooruit om nog eens naar me om te kijken en als ik dan weer zeg ga maar kijken dan holt ze echt naar het speelveld om te kijken of er vriendjes zijn. In de duinen hoef ik maar te zeggen zoek konijntjes en ze gaat echt op zoek. Dus niet begrijpen, vergeet het maar ze begrijpen echt alles en dat heeft bij ons in ieder geval dus niets met leeftijd te maken.

Jetty
Jetty

Zenga en Dion

Afbeelding
Gebruikers-avatar
thebears
Echte Newf
Echte Newf

Berichtdoor Aletta » Do 24 Jul 2008 12:33:38

dat weet ik ook wel zeker dat ze heel veel dingen 'verstaan' bjarno heeft dat wel veel meer dan Artan.
en dan ook de dingen die jullie noemen.
zo weet hij ook precies wat er word bedoeld met bos,strand, zwemmen etc.
net liet ik ze uit met een logé die zei tegen Bjarno 'je mag niet zwemmen in de sloot' tja das dan weer een lastige want dat woordje 'niet' hoort hij niet grijns.gif
Gebruikers-avatar
Aletta
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Berichtdoor Regina » Do 24 Jul 2008 12:45:04

Met Leroi had ik dezelfde ervaringen Trijnie.

Hij luisterde Michel en mij zelfs af .
Als we in een andere ruimte tegen elkaar zeiden "zullen we zo dan maar gaan" dan stond meneertje al naast ons te springen van plezier.
Of...heeft Leroi al een boterham gehad.....Meneer stond al bij het aanrecht te wachten :lol:
Op zaterdag kreeg hij altijd een rask.En als we vroegen...Leroi wat voor dag is het vandaag....liep hij naar de plek waar de rasken lagen.

Ik gebruikte naar Leroi toe wel altijd dezelfde woorden...en dat verstond hij prima.Soms noemde ik iets voor de grap anders...een synoniem...dan keek hij mij aan en deed zijn koppie scheef...zo van....hoe bedoel je?En als ik het dan in Leroi's taal zei....dan begreep hij het direct.
Ik liet dat wel eens aan andere mensen zien...hoe dat ging tussen Leroi en mij.Het verbaasde ze...en het was zo leuk om te zien.

Als we niet wilden dat Leroi gek werd van vreugde.....want hij was soms veel te enthousiast voor zijn leeftijd...dan spraken Michel en ik in het Engels of Duits...want dát verstond Leroi niet grijns.gif
Regina
Erelid
Erelid

Berichtdoor Lucretia » Vr 25 Jul 2008 15:03:29

Dit doet me een beetje denken aan wat ik deed met mijn eerste hond.
Die kende het woord "uit" heel goed, maar om hem te pesten vroeg ik dan wel eens; wil je een beschUIT? Stond hij al bij de deur te kwispelen... (ik ging dan ook wel met hem uit natuurlijk!) Als ik zei "ik lees een boekje" stond hij al bij het koekblik whoea.gif Hij reageerde dus duidelijk op de klanken.
groetjes, Lucré
Lucretia
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Trijnie » Vr 25 Jul 2008 15:53:59

Oh Lucré, je bent gemeen. whoea.gif

Maar..ik ga het proberen.
Vanavond zeg ik: ik ben in gedachten. (i.p.v. even wachten)
kijken of Oberon dan ook weer gaat liggen. blij.gif
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Trijnie
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor annie » Za 26 Jul 2008 14:00:35

En Trijnie, hoe was Oberon zijn reactie?
annie

Berichtdoor GerdaRoode » Za 26 Jul 2008 14:08:45

Klanken begrijpen ze absoluut!

"Brokje", "Ga je mee?", "Plasje doen", "Sandra" (van de uitlaatservice), "Auto", "Happie", een paar voorbeelden van woorden waar Migudu heel lief op reageert.
Koppie schuin, oren gespitst en onderlip een beetje ingetrokken.. wink.gif wink.gif

Groetjes,
Gerda
GerdaRoode

Berichtdoor Saskia » Za 26 Jul 2008 15:58:28

Het is ook zo dat honden (én eigenaren) in de loop der jaren steeds meer en beter op elkaar ingespeeld raken. Patronen zijn voor beiden duidelijk, hond weet wanneer er iets te halen valt, of juist niet, omdat het al jaren zo "geoefend" is. Andersom weten wij, eigenaren, ook na het verstrijken van wat jaren wanneer we wel en wanneer we niet iets aan onze hond kunnen vragen. Soms zijn wij degenen die al bij voorbaat onze vraag of opmerking, blik of commando, niet uitten, omdat je al "aan je water voelt" dat je hond er niet op gaat reageren.

Ik krijg veel klanten met puppen/pubers die met hun handen in het haar verzuchten "maar met mijn oude hond kon ik lezen en schrijven, die was zooo anders dan deze". En ik maar geruststellen dat dat met deze óók heus wel zo gaat komen, het kost alleen het verstrijken van de jaren.

wink.gif
Saskia

Terug naar De oudere newfoundlander