Vraag voor Saskia

Wat zegt een foto over je hond?
Plaats een (interactie) foto van je hond laat deze analiseren.

Vraag voor Saskia

Berichtdoor Daan » Di 27 Nov 2007 19:31:43

ik loop nu al 1.5 jaar bij een mevrouw die Touch For Health doet, en ze heeft mij ook geholpen bij onze vorige hond. Ze doet het namelijk ook bij dieren.

en nu heb ik een boekje van haar die uilegt wat kalmerende en stress signalen zijn.
maar nu heb ik een pup van 18 weken en als ze bij mij zit gaapt ze veel. ook als ik met haar uit ga en naar de auto loop niest ze, dit kan natuurlijk ook gezonde opwinding zijn, ze beklikt niet, schudden ook niet dus nu vind ik het moeilijk te interpreteren. wat bedoelt mijn hond nou? stress? of een signaal: het is wel goed, vrouwtje.. dus kalmerend??

het is wel lastig voor je denk ik om het zo te zeggen, maar misschien heb je een antwoord?

groetjes, Danielle
Daan

Berichtdoor Saskia » Di 27 Nov 2007 19:48:39

Pfjoe, dat is inderdaad geen makkelijke vraag.

Een pup van 18 weken slaapt veel en gaapt dus ook veel zoals wij ook doen als we net wakker zijn. Daarnaast zijn bijna alle indrukken voor een pup van die leeftijd nieuw en dus heftig te verwerken, waardoor het gapen inderdaad een stressverlagende werking kan hebben. Het kan ook dat ze jou tot kalmte wil laten bewegen waardoor het bij jou zitten voor haar ook relaxed is. Vele mogelijkheden dus.

Het niesen bij het naar buiten gaan al evenzo: het kan zijn dat de nog nieuwe, jonge slijmvliezen van de gevoelige puppeneus geprikkeld worden door de geuren en materialen in de lucht. Wellicht is ze te happig op snel informatie vergaren en verwerken, dat haar neus overbelast is en ze met het niesen "orde op zaken" moet stellen. Je ziet dat ook bij speurhonden die getrained zijn hun neus hard aan het werk te zetten. Die moeten ook niesen om hun neus te ontdoen van andere impulsen en zich te kunnen richten op het spoor.

Vast niet écht geholpen...? :oops:
Saskia

Berichtdoor Daan » Di 27 Nov 2007 22:19:57

jawel, wel geholpen, je bevestigd mijn ideeen!! en dat vind ik wel prettig, zit ik er zelf toch niet ver naast!

aangezien onze vorige hond vol stress zat, heb ik geleerd die dingen te herkennen, maar soms is het zo moeilijk te interpreteren, net wat je zelf al zegt!

bedankt! groetjes.gif
Daan

Berichtdoor Bibike » Wo 28 Nov 2007 09:12:03

En ik wist niet dat niezen een teken van stress kon zijn dus heb ik ook weeral iets geleerd! toppie.gif
Bibike

Berichtdoor Daan » Wo 28 Nov 2007 09:24:55

dat hoeft dus niet, kan ook en kalmerend signaal zijn.. net zoals bek-likken, schudden, gapen, zuchten.

die dingen kunnen 2 betekenissen hebben; dat maakt het zo lastig.
ach, het is ook nog eens zo dat als je er teveel op gaat letten, dan denk je dat je hond de hele dag stress heeft, hij voelt dat jij dat denkt, en hij vertoont stress... het is toch net een cirkel..
Daan

Berichtdoor Trijnie » Wo 28 Nov 2007 09:26:24

Nou weet ik ook waarom Freggeltje steeds niest.
Hij mag van mij niet keffen en ik probeer ook consequent geen aandacht te geven bij zijn schelle blafjes.
Dit heb ik aardig in de hand maar hij niest wel voortdurend, vooral als hij uit de auto stapt en de wijde wereld in mag.
Dankje. toppie.gif
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Trijnie
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor Proske » Ma 28 Jan 2008 07:29:48

Daan schreef:,.
ach, het is ook nog eens zo dat als je er teveel op gaat letten, dan denk je dat je hond de hele dag stress heeft, hij voelt dat jij dat denkt, en hij vertoont stress... het is toch net een cirkel..

dat is helemaal juist toppie.gif
Proske

Terug naar Lichaamstaal