Oversociale jongen

Voor veel eigenaren een lastige periode in de opvoeding.
Wissel hier je ervaringen uit.

Re: Oversociale jongen

Berichtdoor Mirjam » Vr 4 Mrt 2016 14:27:16

Toevallig heb ik pas een sessie gedaan met hondencoach Arvid van Putten omdat ik dus met onze jongste, Yvo van 18 maanden en 70kg schoon aan de haak, hetzelfde probleem heb. Hij wil perse naar andere honden toe, geen agressie maar hij moet en zal erheen.....bijkomend probleem met hem is ook nog eens dat hij daarbij gaat gillen en krijsen... schrik.gif De tips en het verhaal van Arvid: corrigeren/kwaad worden heeft geen nut.....onder appel zetten heeft ook geen nut......het gaat allemaal om keuzes maken......Hij moet voor JOU willen kiezen. Je zorgt dat je zakken vol met lekkers zitten.....op het moment dat hij een hond ziet, blijf je lopen.....je let heel goed op hem....je zal dan zien dat hij, ook al is het heel kort, even oogcontact met jou zoekt....en let op, dit gaat heel snel en is haast niet te zien....dit moment geef je hem wat lekkers......maar.....heeeeeeel langzaam, dus niet snel erin proppen, laat het hem als het ware uit je handen likken..... en iedere keer als hij dit doet, herhaal je dit....... Deze methode werkt echt, maar, verwacht geen wonderen die direct gebeuren. Het kost tijd en veel geduld, en omdat het een puber is, nog iets meer geduld dan gebruikelijk wink.gif
Mirjam
Puber-Newf
Puber-Newf

Berichtdoor muppie » Za 5 Mrt 2016 10:04:41

Tunrida schreef:Oh, en ik hoopte dat dit ook wat met de pubertijd had te maken. Iets waar hij volgens sommige instructeurs/mensen al uit zou moeten zijn (gelukkig niet dus :)).

Mensen kunnen zoveel zeggen grijns.gif
Maar eerlijk gezegd vind ik het van instructeurs wel heel erg kwalijk, die dienen te weten dat een groot ras echt niet uitgepubert is met 1 jaar. En ook niet iedere hond perfect het boekje volgt, dan ben je puber en dan niet meer.
Ook daar zitten verschillen in

Mirjam schreef:Toevallig heb ik pas een sessie gedaan met hondencoach Arvid van Putten omdat ik dus met onze jongste, Yvo van 18 maanden en 70kg schoon aan de haak, hetzelfde probleem heb. Hij wil perse naar andere honden toe, geen agressie maar hij moet en zal erheen.....bijkomend probleem met hem is ook nog eens dat hij daarbij gaat gillen en krijsen... schrik.gif De tips en het verhaal van Arvid: corrigeren/kwaad worden heeft geen nut.....onder appel zetten heeft ook geen nut......het gaat allemaal om keuzes maken......Hij moet voor JOU willen kiezen. Je zorgt dat je zakken vol met lekkers zitten.....op het moment dat hij een hond ziet, blijf je lopen.....je let heel goed op hem....je zal dan zien dat hij, ook al is het heel kort, even oogcontact met jou zoekt....en let op, dit gaat heel snel en is haast niet te zien....dit moment geef je hem wat lekkers......maar.....heeeeeeel langzaam, dus niet snel erin proppen, laat het hem als het ware uit je handen likken..... en iedere keer als hij dit doet, herhaal je dit....... Deze methode werkt echt, maar, verwacht geen wonderen die direct gebeuren. Het kost tijd en veel geduld, en omdat het een puber is, nog iets meer geduld dan gebruikelijk wink.gif

Hahaha, die Ivo grijns.gif Je wordt er wel een geduldig persoon van whoea.gif
Zonder gekheid, goede methode.

Ook kun je een stapje verder gaan en klassiek conditioneren. Dat heb ik gedaan. Ligt er een beetje aan wat bij je hond past op dat moment.(een hond die echt helemaal niet reageert meer bijv.mijne had bijv niet eens belangstelling meer voor koekies worst of whatever en dan wordt het erg lastig, en dan met je nog eens goed gaan doseren in training, maar dat is een heel ander verhaal erbij nog) Maar dan beloon je en wacht je niet eerst op goed gedrag. Dus hond ziet hond, dat is ongeacht zijn gedrag een forse beloning. Het is een beetje moeilijk voor veel mensen want ja "je mag pas je hond belonen als ie goed gedrag vertoont", maar niks is minder waar. Met deze methode kun je zijn onderliggende emotie ombuigen. Je beloont dus niet het slechte gedrag maar je verandert de onderliggende emotie. En door die om te buigen ga je dus op een gegeven moment een hond krijgen die de andere hond ziet en dan denkt, joh baas koekie, en dus met jou bezig is ipv met andere hond. Dus goed toegepast (en dat kan ook wel een tijdje duren hoor) dan krijg je een hond die dus contact met je gaat zoeken als ie iets ziet, en dan kun je dus weer gaan belonen voor goed gedrag. wink.gif
Afbeelding
Gebruikers-avatar
muppie
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Aletta » Za 5 Mrt 2016 21:22:53

oh ja dat is wel heel lastig ik denk dat je al heel veel aan de tips hebt die eerder geschreven staan.
1 van onze vorige newfs deed dat ook altijd heel erg. maar na heel veel oefenen hoefde ik m alleen nog maar te waarschuwen als er wat aan kwam en bleef hij netjes naast me lopen. ik denk trouwens dat de meeste newfs dat graag doen naar andere honden toelopen, ook onze duco doet dat maar dat gaat nu ook perfect mits ik m wel onder commando heb ;)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Aletta
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Berichtdoor Gonny » Zo 6 Mrt 2016 09:20:55

Dat klassiek conditioneren heb ik bij Basje gedaan. Basje viel uit naar sommige honden, uit onzekerheid/angst. En het is dus begonnen als afleiding omdat ik gewoon wanhopig was. Want hij is een keertje gebeten in z'n oor: die hond schrok van Basje en deed uit reflex hap.

Vooral bij de buurhond Dennis vond ik het raar, want als ze beiden in de tuin waren, met alleen een ligusterhaag ertussen, was er dus niets aan de hand.

Nu ziet ie Dennis, kijkt naar mij zo van 'kom maar door met die koekjes'. En Dennis kan rustig passeren. In het begin als ik niet snel genoeg was, dan mislukte het. Maar als ik nu niet snel genoeg ben, dan vergeet Basje om uit te vallen :)

En zo heb ik het bij alle honden waar ie naar uitviel er uit gekregen. Op eentje na, maar daar valt mee te leven.
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Vorige

Terug naar De "puber"hond