Oversociale jongen

Voor veel eigenaren een lastige periode in de opvoeding.
Wissel hier je ervaringen uit.

Oversociale jongen

Berichtdoor Tunrida » Do 3 Mrt 2016 09:14:17

Ik heb wat raad/steun nodig :(

Mijn lieve Oscar is 1 jaar(en een halve maand) en een sterke loebas. Hij is heel lief en ziet iedereen graag (absoluut niet agressief... ik denk zelfs dat hij niet weet wat agressie wil betekenen).

Ik ga elke week twee keer met hem naar de hondenschool maar de voorbije lessen waren echt een ramp. Gisteren heb ik een uurtje les gevolgd met een natte broek (regen/modder en ik ben minstens een viertal keer de grond opgevlogen) en vandaag opgestaan met een gekneusde duim.

Elke keer als hij andere honden ziet, dan moet en zal hij hiermee spelen. Ik probeer steeds op een afstandje van de andere honden te blijven en zijn aandacht bij mij te houden maar het lukt niet zo goed. Hij wil altijd gaan spelen en trekt aan de lijn tot ik de grond op lig of moet loslaten (niet echt de ideale situatie als je hem iets wil afleren).

Een oversociaal beestje en ik begin een beetje wanhopig te worden. Ik hoop echt dat dit met de leeftijd gaat verbeteren. Ik ben op tijd met een cursus begonnen en probeer alle raad op te volgen die ze mij geven.

Als ik gewoon met hem ga wandelen dat zijn er geen problemen (en het lukt mij soms ook om zijn aandacht bij te houden als er een andere hond in de buurt komt) maar in de hondenschool is het niet zo gemakkelijk. Er zijn toch nog meer mensen met Newfoundlanders en ik wil/kan niet geloven dat ik het een verloren zaak is.

Ik hoop echt dat het door zijn jonge leeftijd komt maar zou hij nu al niet uit zijn pubertijd moeten zijn?
Gebruikers-avatar
Tunrida
Puppy-Newf
Puppy-Newf

Re: Oversociale jongen

Berichtdoor emz » Do 3 Mrt 2016 10:03:33

Het is de leeftijd, hoor, en het zal dus minder worden, maar daar heb je nu niet veel aan.
Heb je al geprobeerd met een gentle leader ? Mijn newfies lopen heel braaf aan een dunne slipketting, een zg. snake-chain. Hij wordt veel gebruikt op shows ( te koop bij oa. Beestenspul in Rotterdam, ook via internet) , maar bevalt mij prima in het dagelijks gebruik. Een kort rukje om te corrigeren, hij glijdt meteen weer terug, geen haren ertussen.
Afbeelding

groetjes ineke
emz
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Tunrida » Do 3 Mrt 2016 10:37:43

Ontzettend bedankt voor uw reactie!

Ik heb onlangs een gentle leader gekocht en hiermee gaat het een stuk beter. Op deze manier kan ik hem wel in de hand houden. Een hele verademing omdat ik op deze manier zonder stress met hem kan oefenen. Op de hondenschool mag ik de gentle leader niet gebruiken :s Daar gebruik ik sinds kort zo'n dunne nylon slipketting (dit hadden ze mij aangeraden) maar dit helpt niet.

Ik hoop echt dat dit na een tijdje wat gaat verbeteren. Het is een lieve hond maar tijdens de lessen moet ik mij altijd maar kwaad op hem maken (zeer frustrerend voor mij en voor hem) :(
Gebruikers-avatar
Tunrida
Puppy-Newf
Puppy-Newf

Berichtdoor Gonny » Do 3 Mrt 2016 10:59:35

School is om te keten! grijns.gif blij.gif

Ik denk ook dat het de leeftijd is. En ik vind het een goed teken dat tijdens de gewone wandelingen met de gentle leader wel goed gaat. Ik zou dat uitleggen aan de trainer zodat je de gentle leader ook op de hondenschool kan gebruiken.
Maar toch denk ik dat dat geen garantie is dat het op school ook goed gaat. Het is gewoon allemaal te leuk op school met al z'n kameraden. En niet kwaad worden hoor! Geduld met Oscar.

Ik weet niet of je voedsel gebruikt om de aandacht te krijgen? Een stukske kaas doet wonderen!
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor margot » Do 3 Mrt 2016 11:07:26

Ik ben ook ooit onderuit gegaan toen ik er met 3 liep.
De meiden werden aangevallen door een klein hondje en na een paar keer was het genoeg voor ze.
En daar ging ik over de grond.
Vanaf dat moment ben ik ze meer gaan trainen op het BAASJE is veel leuker,want als er 1 gaat gaan de andere 2 ook en 150 kilo kan ik echt niet tegenhouden.
En kwaad worden helpt niet.
Heb je al eens een clicker geprobeerd.
Hebben ze bij de training niet een uur met minder honden,zodat je het wat makkelijker aankan.
Afbeelding
een wijze vrouw
Gebruikers-avatar
margot
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Berichtdoor muppie » Do 3 Mrt 2016 11:10:31

Tunrida schreef:Ik hoop echt dat dit na een tijdje wat gaat verbeteren. Het is een lieve hond maar tijdens de lessen moet ik mij altijd maar kwaad op hem maken (zeer frustrerend voor mij en voor hem) :(

Ik snap dit stukje even niet. Kun je dit uitleggen? Van wie moet je dan kwaad doen? Ik bedoel als het jou en je hond frustreerd waarom moet je jezelf dan kwaad maken op hem?

Maar idd sommige newfies die 1 jaar zijn kunnen echt even heel moeilijk zijn. Gewoon dingen doen omdat tja omdat het kan. En nee een newfie is met 1 jaar nog lang niet uit zijn pubertijd, moet ik je helaas mededelen. Dan begint het pas schrik.gif
Een gentle leader kan idd helpen, zodat je hond niet met jou erachteraan overal op afvliegt. En daarbij dus trainbaarder blijft. Je weet wel hoe je een gentle leader moet gebruiken?
Ik ben ook maar een minimens en heb 3 reuen, dus ik weet hoe dat kan zijn hoor. Niet iedere puber is dezelfde maar bij sommige heb ik ook vlieglessen gehad. En heb ook tijdelijk een gentle leader moeten gebruiken. Tis toch veiliger om heel vervelende situaties te voorkomen, en om te voorkomen dat je hond telkens succes heeft met zijn gedrag, want dan blijft ie het doen. Dus er is nog alle hoop hoor, maar probeer vooral niet gefrustreerd te raken.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
muppie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Hippie » Do 3 Mrt 2016 11:14:48

Hoi Tunrinda,
wij hebben hier twee new foundlanders.
Bella net vier geworden en Janouk(grote )teef net een jaar.
Ik weet niet of je er iets aan hebt(??).......maar ik vertel alleen maar hoe wij het doen.

Voor beide honden hebben wij een k 9 ACD tuig gekocht.
Als extra een borst-stuk er bij gekocht.(er bestaat evt ook nog een zacht singel stuk voor de buik te beschermen)

Wij gebruiken een leren politie riem en een gewone halsband.
Misschien klinkt het vreemd maar wij doen 1 musketon haak aan de halsband en 1 musketon haak aan het tuig.
Dit is beslist niet wat je op de honden school leerd maar het werkt voor ons echt heel goed.
Je verdeeld de druk als het echt moet en over het algemeen hebben wij hier een riem die los naar beneden hangt.

(Peter mijn partner wilde er eerst echt niet aan maar was heel snel om toen ik zei probeer het nu toch eens!!!)

Komt er iets meer druk door een andere hond kun je het eerst met de voorkant(halsband) oplossen en anders het tuig erbij betrekken omdat het met elkaar verbonden is..........

Zo heb je (echt) meer controle over de hond..........en wij persoonlijk laten nooit de honden spelen aan de lijn!!!
Alleen wanneer ze los zijn.
Los betekend spelen anders niet.(is voor onze honden duidelijk)
het klinkt misschien niet sociaal maar dat zijn ze echt heel erg.

wij hebben ook een tekst met niet aaien op hun tuig.
helemaal met twee is het niet handig als een andere hond er lekker bij/tussen komt aan de lijn.

mensen vragen nu ook evt naar de tekst.
Dan vertel ik/wij dat ze wel geaaid mogen worden maar eerst netjes zitten.(ook makkelijker met kindertjes en bij ons in het dorp wonen ook veel ouderen)

Janouk en jouw hond zijn dezelfde leeftijd.
Voor mijn gevoel zweeft janouk tussen een grote/zware kleuter/puber en een beetje volwassen in.
Over het algemeen heel relaxed en daarom vergeet je soms hoe groter de hond hoe later volwassen zegt men.

Dan doet ze wat en dan weet je weer dat ze nog echt heel jong is al is ze een jaar.

Het komt echt goed!!!!!

janouk is groot/lomp en lief en soms een beetje onstuimig.
Bella is ook echt rustiger geworden.
ik wens je heel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!! toppie.gif toppie.gif toppie.gif
Hippie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Hippie » Do 3 Mrt 2016 11:18:43

RE:.gif aanvulling.
echt een verloren zaak is het trouwens echt niet,hoor.
groetjes, miranda
Hippie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Tunrida » Do 3 Mrt 2016 12:32:07

Gonny schreef:School is om te keten! grijns.gif blij.gif

Ik denk ook dat het de leeftijd is. En ik vind het een goed teken dat tijdens de gewone wandelingen met de gentle leader wel goed gaat. Ik zou dat uitleggen aan de trainer zodat je de gentle leader ook op de hondenschool kan gebruiken.
Maar toch denk ik dat dat geen garantie is dat het op school ook goed gaat. Het is gewoon allemaal te leuk op school met al z'n kameraden. En niet kwaad worden hoor! Geduld met Oscar.

Ik weet niet of je voedsel gebruikt om de aandacht te krijgen? Een stukske kaas doet wonderen!

Sja, wij mogen geen 'hulpmiddelen' gebruiken tijdens de les. Ik heb ook een tuigje (Julius K9) voor hem maar dat mag ook niet tijdens de les. Ik heb ook wel al wat commentaar gekregen toen ik de eerste keer met de Gentle Leader toekwam. Dus ik vrees dat dat ook niet gaat worden toegelaten.

Snoepjes helpen wel een beetje maar toch slaagt hij er nog steeds in om af en toe weg te glippen (moeilijk om dit uit te leggen).

muppie schreef:
Tunrida schreef:Ik hoop echt dat dit na een tijdje wat gaat verbeteren. Het is een lieve hond maar tijdens de lessen moet ik mij altijd maar kwaad op hem maken (zeer frustrerend voor mij en voor hem) :(

Ik snap dit stukje even niet. Kun je dit uitleggen? Van wie moet je dan kwaad doen? Ik bedoel als het jou en je hond frustreerd waarom moet je jezelf dan kwaad maken op hem?

Ze hebben mij geleerd dat ik vooral mijn stem moet gebruiken als hij opnieuw wil gaan lopen/spelen. En daarna nog eens duidelijk maken dat dit niet kan. En soms word ik ook gewoon kwaad uit onmacht (daarom niet rechtstreeks op hem).

margot schreef:.
Heb je al eens een clicker geprobeerd.
Hebben ze bij de training niet een uur met minder honden,zodat je het wat makkelijker aankan.

De clicker heb ik nog niet geprobeerd (ik had er eentje maar die heeft hij kapot gebeten scratch.gif) omdat ik er niet echt ervaring of de nodige kennis voor heb.

Op zich valt het tijdens de les wel mee qua aantal honden. Meestal zijn we met maximum vijf honden (en hij vindt ze allemaal leuk. Ook bijtende hondjes vindt hij leuk scratch.gif ).

muppie schreef:Ik ben ook maar een minimens en heb 3 reuen, dus ik weet hoe dat kan zijn hoor. Niet iedere puber is dezelfde maar bij sommige heb ik ook vlieglessen gehad. En heb ook tijdelijk een gentle leader moeten gebruiken. Tis toch veiliger om heel vervelende situaties te voorkomen, en om te voorkomen dat je hond telkens succes heeft met zijn gedrag, want dan blijft ie het doen. Dus er is nog alle hoop hoor, maar probeer vooral niet gefrustreerd te raken.

Dat is ook de reden waarom ik een gentle leader gekocht heb. Oscar begrijpt de signalen van andere honden precies niet zo goed en ik wil niet dat er hem iets overkomt. Alvorens eentje te kopen heb ik mij wel genoeg geïnformeerd (hoe gebruiken en bij de dierenarts) :)

Hippie schreef:RE:.gif aanvulling.
echt een verloren zaak is het trouwens echt niet,hoor.
groetjes, miranda

Ben ik enorm blij om... ik heb echt het allerbeste met hem voor... en ik zou het zo jammer vinden dat dit een moeilijk punt blijft. Nog eventjes doorzetten dus!

Ik ben alvast blij dat ik hier wat raad ben komen vragen. Veel mensen begrijpen niet hoe sterk hij kan zijn (ik doe ook waterwerk met hem en ik denk wel dat hij hierdoor wat spieren bijgekweekt heeft :)). Ik krijg telkens weer te horen dat ik hem goed moest vasthouden om problemen te vermijden... maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikers-avatar
Tunrida
Puppy-Newf
Puppy-Newf

Berichtdoor Tunrida » Do 3 Mrt 2016 12:42:53

Oh, en ik hoopte dat dit ook wat met de pubertijd had te maken. Iets waar hij volgens sommige instructeurs/mensen al uit zou moeten zijn (gelukkig niet dus :)).
Gebruikers-avatar
Tunrida
Puppy-Newf
Puppy-Newf

Berichtdoor margot » Do 3 Mrt 2016 13:07:32

Wat ook nog kan helpen als je hem gewoon uitlaat is niet het gebruikelijke rondje.
Dus opeens naar links of omdraaien en weer terug lopen.
Als ik links of rechts ga geef ik altijd het commando links/rechts.
Ook met doorlopen geef ik commando vooruit
Ik loop met de 2 jongste tegelijk en dat gaat prima.
De oudste mag in haar eigen tempo.
Het moet weer leuk worden voor baas en hond.
Afbeelding
een wijze vrouw
Gebruikers-avatar
margot
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Berichtdoor Gonny » Do 3 Mrt 2016 13:48:09

[quote="Tunrida"]

Snoepjes helpen wel een beetje maar toch slaagt hij er nog steeds in om af en toe weg te glippen (moeilijk om dit uit te leggen).

[quote="Tunrida"]

Nou, ik denk dat ik wel snap wat je bedoel. Winnie maakt ook altijd de afweging tussen komen of niet komen. Ook al heb ik iets lekkers bij me.
Winnie (11 en een half) doet soms net of ie luistert en dan loop ik weer verder en dan draait ie zich snel om en rent weer terug naar bv de hoop paardepoep. Ja, dan kan meneer echt nog wel snel zijn.

Ze kunnen tot hoge leeftijd eigenzinnig en puberaal gedrag vertonen. En daar zijn het Newfies voor.
Als ik dat zo lees dan heeft de trainer niet al te veel verstand van Newfies. En sowieso er is geen standaard want iedere hond is anders. Ik ken iemand die met haar hond gestopt is omdat ze het gevoel had dat het niet het juiste moment was en haar hond er ontzettend onzeker van werd. Lekker thuis getraind en een half jaar later is ze weer opnieuw begonnen op de hondeschool en ging het uitstekend.

Als je de gentle leader thuis gebruikt en ook lekker met Oscar traint, dan komt het echt wel goed. En ook al doet ie op school niet altijd wat ie hoort te doen, ze steken er echt wel wat van op, hoor! Dan doen ze het soms thuis voorbeeldig en laten je op school gewoon voor schut staan. En dat doen niet alleen Newfies grijns.gif
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Hippie » Do 3 Mrt 2016 23:14:43

Hoi turinda,
ik lees dat je al een k9 tuig hebt...
als je ook een gewone halsband hebt waarvoor probeer je het niet een keer gewoon een blokje om door de riem met beide te verbinden en het miden ongeveer van de riem hou je beet.
Niet geschoten is altijd mis....
Voor Janouk was ook haar puppy cursus helemaal geweldig..... veel geleerd????haphop.gif blij.gif
voor haar was het een uitje/feestje.

Ik moet iets bekennen... scratch.gif

Misschien/hoogstwaarschijnlijk zet ik mij nu voor schut..... maar vooruit schrik.gif grijns.gif grijns.gif grijns.gif

als ik met janouk loop maak ik vaak gekke verschillende hoge geluidjes achter elkaar en tussen door zeg ik hoe mooie hond ze is.

Het zijn geen snoepjes maar ze vind die rare/gekke hoge geluidjes en de tekst dat ze geweldig is helemaal prachtig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

daardoor loopt ze half te draven en dan weer steeds om hoog naar mij te kijken of haar hoofd tegen mij boven been terwijl ze loopt.
zij loopt echt te showen met alle aandacht voor mij als ik dat doe.
hoe gekker ik doe hoe leuker ze het vindt!!
en ik heb al haar aandacht!! wink.gif

ik let wel altijd goed op dat niemand mij hoort........ grijns.gif wink.gif

groetjes miranda
Hippie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Hippie » Do 3 Mrt 2016 23:23:22

RE:.gif
p.s nogmaals Peter mijn partner vond het in de eerste instantie iets geks met het tuig.....in combinatie aan de halsband maar die wil niet anders meer.
groetjes, miranda
Hippie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Nicole Posthumus » Vr 4 Mrt 2016 10:43:03

Tunrida schreef:Oh, en ik hoopte dat dit ook wat met de pubertijd had te maken. Iets waar hij volgens sommige instructeurs/mensen al uit zou moeten zijn (gelukkig niet dus :)).

Grote honden zijn veel later volwassen vaak pas rond hun tweede jaar.
Dus gewoon volhouden komt het echt goed. icon_flower.gif
Groetjes Nicole en knuffels van Nash
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Nicole Posthumus
Forum-Newf
Forum-Newf

Volgende

Terug naar De "puber"hond