menu

Voor het uitwisselen van ideeen/tips over- en het bereiden van rauw/versvoer.

menu

Berichtdoor inge » Do 13 Mei 2010 08:45:36

Hoi
Moet nu een menu gaan maken voor de meiden,ik geef ze 50%bot vlees ik heb kip en eend rund strot
25% spiervlees rund of paard
15% orgaan pens hart long
10 % rest Groenten
Kun je orgaan vlees ook gewoon 2x per week geven,en dan de portie van 1 week?
Geloof dat ik zo wel een aardig begin heb
Groetjes Inge
En de meiden vinden het een feest blij.gif
Afbeelding
Gebruikers-avatar
inge
Puber-Newf
Puber-Newf

Re: menu

Berichtdoor Nyncke » Do 13 Mei 2010 08:55:58

Maak een bestelling voor een langere periode ( 4-6 weken ) en als die op is hebben ze alles binnen. Zorg dat er minimaal 7 soorten beest zijn.
Ik geef iedere dag 50% vleesbot en dan de ene dag orgaan erbij en de andere dag spiervlees ( iets vaker spiervlees )
Maar ik geef niet echt groentemix, groente en fruit geef ik als tussendoor.

Zo nu en dan is max. 1x per week.
Zo nu en dan een pensdag.
Zo nu en dan een compleet dier dag, kan een braadkuiken zijn of een hele eend ( zonder veren )
Zo nu en dan een visdag.
Nyncke

Berichtdoor ria » Do 13 Mei 2010 10:23:02

Hoi,

Ik doe 4 dagen bot + spiervlees, en 3 dagen bot + orgaan.
Orgaan bestaat uit pens, hart, lever en nier.
Ze krijgen dan de ene dag bot + hart, dan bot + lever en nier, en bot + pens.
Long zit niet veel voedingswaarde in, ze krijgen het bij mij alleen gedroogd als snack.
Ik zie bij jou als orgaan alleen pens, hart en long. Lever en nier is erg belangrijk.
Groente krijgen ze bij mij niet rauw, maar even de kook erover.
Verder minimaal 4 verschillende diersoorten, en ze krijgen bij mij 1 visdag.

Fijn dat de meiden het een feest vinden, hier vinden ze het ook geweldig.
Groetjes Ria

Afbeelding
Mijn lieve Ivan en Esme, voor altijd in ons hart
Gebruikers-avatar
ria
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Saskia » Do 13 Mei 2010 10:34:27

Ik maak een menu voor 2 weken. En in die weken varieer ik een beetje. Hier krijgen ze minimaal 5 verschillende diersoorten.

Heel eerlijk gezegd vind ik persoonlijk 50% vleesbot te veel bot. Bij mij gaan ze dan geheid krijt poepen.
Ik zou in jouw menu iets meer spiervlees en iets minder vleesbot voeren en dan kijken hoe ze het erop doen. Voordeel van barf is, dat je na verloop van tijd ook een beetje "durft" te sleutelen aan de verschillende verhoudingen.

Ik voer ongeveer 2x per week een complete orgaanmaaltijd. De ene keer volledig pens, de andere keer hart/lever/nier/maag van verschillende dieren. Gecombineerd met wat groentemix en een rauw eitje. Vinden ze heerlijk hier.

Mijn dames krijgen 1x per dag te eten en die maaltijd is niet altijd een volledige verhoudingscorrecte maaltijd. Die middel ik uit in die twee weken. Ik zorg er wel voor dat er bij een botmaaltijd ruim voldoende spiervlees zit.

Aan je menu zou ik ook zeker wat vis toevoegen. Visolie is wel belangrijk voor ze. Zalm, makreel, sardines, panharing, allemaal ok. Gewoon in zijn geheel geven. wink.gif
Saskia

Berichtdoor inge » Do 13 Mei 2010 10:42:00

Hoi
Bedankt weer, stel het zeer op prijs jullie hulp,en ja ik weet dat ik meer beesten moet hebben,maar dat heb je niet zo vlug allemaal bij elkaar,dus ik ben begonnen met wat ik nu heb.
Groenten kook ik altijd,ik voerde al vers ,maar niet zo uitgebreid.ik geef Omega olie.
En ze krijgen straks zeker vis

Groetjes Inge
Afbeelding
Gebruikers-avatar
inge
Puber-Newf
Puber-Newf

Berichtdoor Saskia » Do 13 Mei 2010 10:44:20

Groente kan je ook gewoon rauw voeren; gewoon goed pureren. wink.gif
Saskia

Berichtdoor muppie » Do 13 Mei 2010 11:14:30

We geven onze groenten ook helemaal gemalen, om de celwanden kapot te maken. De andere manier is idd om het wat te koken. Het gaat erom dat de celwanden stuk gemaakt zodat de hond er voedingstoffen uit kan halen.

50% vleesbot?
Even zien je rekent runderstrot ook tot vleesbot? Ik reken het in mijn berekeningen tot spiervlees. Dit omdat het vooral kraakbeen is en niet bot, dus ook niet dezelfde eigenschappen. Wel is het mooi materiaal waar ze even zoet mee zijn.

Voor vleesbot zou het idiealiter moeten bestaan uit 50% bot en 50% vlees.
Dus bv een hele kip valt voor een deel onder vleesbot en een deel onder spiervlees (en nog wat orgaan)

Dus ik kan zo niks ervan zeggen of jou 50% vleesbot te veel zou zijn, ligt eraan waaruit het bestaat.

Vis, dat is nog iets wat er zeker bij mag. Hier vinden ze dat ook zeer lekker.
Als ze dan wat gevorderd zijn kun je eerst beginnen met lamsribben (duur) en daarna geiten en schapenribben (betaalbaar).

Ikzelf heb een excell sheetje waar ik het eten voor 4 weken kan invullen, verdeeld in de categorien. Onder de streep rollen dan automatisch de hoeveelheden en percentages van voer uit over 2 weken gezien. (mocht je de sheet interessant vinden, geef maar een gil)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
muppie
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Nyncke » Do 13 Mei 2010 11:35:23

Ohhh en waar Cadiz een moord voor doet, zo nu en dan boekmaag als ik eraan kan komen. Dat reken ik dan als pensdag.
Nyncke

Berichtdoor nienke » Do 13 Mei 2010 11:40:22

ik reken zelf ook 50% vleesbot maar heb dan wel altijd heel rijk bevleesd bot (meer als 50% vlees). Mocht ik een keer wat kaler bot krijgen, dan voer ik weer meer los spiervlees.
Ik voer nu ook eenmaal per dag, de ene keer bot met spier, de andere keer bot met orgaan. Eens per week krijgen ze ipv bot "rest"(groente, fruit, yoghurt, ei, kefir enzenz).
soms kies ik voor makkelijke dag: een pensdag of hele makreel. Ik heb ook hele kip geprobeerd maar niet al onze honden maak ik hier blij mee... schrik.gif

Ik bestel zo`n 1 x per maand à 6 weken en bestel met zoveel mogelijk variatie van konijn, kip, rund, zalm, makreel, eend, hert, haas, kalkoen.
Per dag bekijk ik wat ze krijgen en leg dat uit de virezer. grijns.gif

Van long heb ik altijd begrepen dat daar bijna niets aan voedingsstoffen inzit. Dus ik zou zelf bij het orgaangedeelte lever e/o nier toevoegen.
Enne, toppie dat de meiden het zo lekker vinden! blij.gif haphop.gif
Afbeelding
groetjes nienke en een poot van de newfies.
nienke
Forum-Newf
Forum-Newf

Terug naar Barf