vraagje

Voor het uitwisselen van ideeen/tips over- en het bereiden van rauw/versvoer.

vraagje

Berichtdoor Runa » Ma 28 Jun 2010 10:13:22

we hebben een lam laten slachten en hart, longen, lever, botten en overschotjes van het vlees gekregen voor Fala.
Maar dat lam heeft een zware ontsteking gehad op zijn poot. Hij heeft daarvoor medicatie gekregen maar de ontsteking is nooit volledig weg gegaan. De wachttermijn van de medicatie was ruim verstreken maar kunnen die stoffen nog in de lever of in de botten ofzo zitten?
Runa

Re: vraagje

Berichtdoor GerdaRoode » Ma 28 Jun 2010 10:34:37

Wat een goede vraag...
Jeempie, moeilijk..In de lever/nieren lijkt me wel dat er nog een en ander kan zitten.
Maar misschien dat iemand anders het zeker weet..?
Aan de andere kant, van alle dieren die ik hier in de vriezer heb liggen, weet ik ook niet wat ze gehad hebben...

Groetjes,
Gerda
GerdaRoode

Berichtdoor Saskia » Ma 28 Jun 2010 10:52:37

Bedoel je met de wachttermijn, de termijn die slachterijen moeten aanhouden voor ze het lam mogen slachten voor menselijke consumptie?

In dat geval zou ik het vlees, ook het orgaanvlees, zonder problemen geven. Je wil niet weten wat er bij "gewone" slachtdieren aan antibiotica en andere zooi door het voer gaat.
Saskia

Berichtdoor Runa » Ma 28 Jun 2010 14:31:20

Dat bedoel ik inderdaad. De wachttermijn was 1 maand maar omdat de poot zonder medicatie toch nog verbeterde hebben we nog langer gewacht. Dan stagneerde hij en hebben we hem toch geslacht, ongeveer 2 maanden nadat hij de laatste medicijnen had gekregen.

zou ik de botten van de ontstoken poot ook mogen geven? de ontsteking zat op zijn knie.
Runa

Berichtdoor Saskia » Ma 28 Jun 2010 15:58:32

Hmmm, dat zou ik dan weer niet doen. Als het echt een heftige ontsteking was, weet je niet wat er met het bot is gebeurd. Woekeringen en botcellen die zich niet happy gevoeld hebben, zou ik enkele reis kliko geven. Sowieso zou ik geen dragende botten voeren, ook niet van jong lam.
Saskia

Terug naar Barf