Wie voert er vers Lotgering?

Voor het uitwisselen van ideeen/tips over- en het bereiden van rauw/versvoer.

Re: Wie voert er vers Lotgering?

Berichtdoor nienke » Do 10 Mei 2012 08:56:05

Daarom is het ook raadzaam om op barfplaats te gaan lezen wink.gif www.barfplaats.nl

6 diersoorten is al redelijk maar die moet je dan wel iedere week alle 6 voeren! Zeker voor je opgroeiende woefs! Ook moet je goed kijken naar de percentages bot-vlees-orgaan. En welke soorten orgaan zitten er in een mix? Persoonlijk vind ik ook het percentage bot in deze mixen aan de lage kant. Ik zie zelf liever 40 %.

Hoe enorm fan ik ook ben van vers voeren, een niet compleet versmenu is minstens net zo slecht als een goedkope brok.
Afbeelding
groetjes nienke en een poot van de newfies.
nienke
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Miep » Do 10 Mei 2012 12:55:26

Kan ik dit lage botpercentace dan aan vullen met botten voeren?
Ze hebben ook nog de Wild variant zag ik net.
Lama, Fazant, Wild konijn, haas, enz.
Miep
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor GerdaRoode » Do 10 Mei 2012 13:41:05

Ik denk dat jij botten voeren anders ziet, dan iemand die rauw voert.
Met bot wordt vleesbot bedoeld, kippennek/kipkarkas/eendennek, dat soort botten.
En niet een recreatiebot, als kluifbot, bijvoorbeeld.
Maar als ik het verkeerd heb, excuus.

Gerda
GerdaRoode

Berichtdoor Miep » Do 10 Mei 2012 14:59:57

Oke, dat heeft lotgering ook, dus dat kan ik dan ook bestellen.
Zalm koppen dan??

Hoe vaak moeten ze dan die karkassen? en Nekken?

Ook zou ik misschen wel via de Jager hier aan hert en hazen/konijnen kunnen komen.
Of is dat geen goede combinatie met de KVV?
Miep
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor GerdaRoode » Do 10 Mei 2012 15:15:33

Miep, ik denk dat je een heel eind op weg zou komen als je op www.barfplaats.nl je gaat inlezen en vragen.
wink.gif

Groetjes,
Gerda
GerdaRoode

Berichtdoor nienke » Do 10 Mei 2012 15:54:01

En om het dan nog even ingewikkelder te maken, denk ik (HOOP ik anders blijft er helemaal geen daadwerkelijk botpercentage over schrik.gif ) dat men bij lotgering rekent met KAALBOTpercentages ipv VLEESBOTpercentages.

KAALbot is 100% bot en VLEESbot bestaat uit 50% vlees en 50% bot.

Wil je hierover zekerheid, is het raadzaam om contact op te nemen met lotgering zelf. Dan is het wellicht gelijk een idee om te vragen wat er binnen de mixen in het precentage "orgaan" zit. Het meest wenselijk is als hiervan 50% pens is en de rest lever, nier en wellicht wat hart.

Uiteraard kan je gaan proberen om binnen deze kvv betere verhoudingen te creeeren maar de vraag is in hoeverre dit haalbaar en verstandig is. Eigenlijk hetzelfde om te trachten bij een brok de samenstelling te verbeteren door daar supplementen aan toe te voeren.

Daarnaast is het zeker raadzaam om eerst zelf meer kennis te hebben over het voeren van vers , verhoudingen/percentages enzenz alvorens je gaat stoeien met `t aanpassen van kvv`s.

Wat ik zelf dan eerder zou doen is deze kvv aanhouden voor de volwassen honden en voor de opgroeiende woefs toch uit te kijken naar een echt goede kvv. En dan lekker neuzen en lezen op barfplaats over alle materie. toppie.gif
Afbeelding
groetjes nienke en een poot van de newfies.
nienke
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Miep » Di 15 Mei 2012 10:50:05

Nog een vraagje, Waarom moet er 50% pens in zitten of dat ook minder zijn.
Of is pens beter dan hart, nieren enz.
Miep
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor ria » Di 15 Mei 2012 11:07:42

Ik had je in pb de percentages die ik aan mijn honden voer geantwoord, deze zijn ook te lezen op Barfplaats.
Het orgaanpercentage wat ik voer is 20% van de totale hoeveelheid.
Percentages per dag: 50% vleesbot, 20% orgaan, 25 tot 30% spiervlees. Verder groente, eitjes en vis.
Van die 20% orgaan voer ik de helft, dus 50% pens, en de andere helft hart, lever, nier.
Dit zijn de percentages waar mijn honden het het beste op doen.
Ik raad je aan om goed in te lezen op Barfplaats.
Het is echt heel erg belangrijk dat je heel goed begrijpt wat je voert.
Een verkeerd samen gestelde voeding is ronduit slecht, dus echt je goed inlezen.
Groetjes Ria

Afbeelding
Mijn lieve Ivan en Esme, voor altijd in ons hart
Gebruikers-avatar
ria
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Miep » Di 15 Mei 2012 13:34:40

Hoi Ria,

Bedankt voor je mail, met jou menu's.
Ik ben ook veel aan het lezen op Barfplaats.
Wel begin ik eerst met KKV en wil later misschien overstappen op Barf.
Daarvoor moeten er eerst dingen gerealiseerd worden zoals een gehakt molen, een goede keuken in de schuur, enz.
De vriezer komt woensdag avond of donderdag vroeg.
Dan kan de KKV komen, beter beginnen met KKV dan brok denk ik maar.

Ik heb contact gehad met Lotgering, het botpercentatie is 15 % alleen bot, het vlees van het bot wordt bij het spiervlees op geteld.
Het orgaanvlees is 15 % waarvan 15 % pens is en de rest nier, lever, schildklier, enz.

Vandaar de vraag is 50 % pens - 50% verder orgaan beter of is dat in de zin van liever ander orgaan dan pens?
Miep
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Vienna1981 » Di 29 Mei 2012 21:26:11

Ik geef Lotgering. Ik ben ermee begonnen omdat mijn sint bernard een hele moeilijke eter is en dit een van de weinige dingen is die ze eet (barfen vind ik nog te ingewikkeld en ik heb op dit moment geen tijd om me daarin te verdiepen). Het bevalt super en ik zou niet anders meer willen. Het verschil t.o.v. Brok is enorm: ze vinden het lekkerder, ze drinken minder, de ontlasting is veel minder en vaster en ze glimmen veel meer en zien er gezonder uit. Bovendien laten ze geen scheten (meer) en stinken ze niet (meer) uit hun bek. Het gebit schijnt ook veel beter te zijn t.o.v. Brok-eters. Ik heb zelfs al gehoord dat er gewoon allergieën verdwenen met dit voer (hier heb ik zelf geen ervaring mee).
Ik hoor van anderen ook alleen maar positieve reacties. Ik bestel samen met 4 andere hondeneigenaren in de buurt en daardoor is het bezorgen (normaal 14 euro voor mij) bijna gratis! Ik hoor vaak van anderen dat er bij ander kvv meer water overblijft en bij lotgering is het puur bloed. Ik geef de totaal (rund, lam, kip) en de variant met vis.
Verder geef ik eens in de week een penslap (ik bestel dus het compleet voer zonder pens en voer de penslap apart voor de tanden en darmen en eens in de veertien dagen geef ik ze een eendenkarkas.
Als het erg warm is geef ik dit bevroren, dus rechstreeks vánuit de diepvries, dat vinden ze heerlijk. Op deze manier krijgen ze bij mij dus 5 verschillende diersoorten (rund, lam, kip, vis en eend) per 14 dagen (dit werd mij op het sint bernard forum door barfers geadviseerd). De eerste x dat je besteld moet je per krat 5 euro statiegeld betalen, maar deze kun je bij de volgende bestelling inleveren en dan wordt het gelijk verrekend. Je krijgt via de mail te horen op welke dag de bezorging plaatsvindt en op de dag zelf kun je bellen om te horen rond welke tijd het bezorgd wordt, dit vind ik zelf erg handig omdat je dan niet de hele dag thuis hoeft te blijven.
Ik heb een diepvries hiervoor aangeschaft met 7 laden en ik kan hier 2 1/2 krat in kwijt (je kunt ook halve kratten bestellen) en de penzen en karkassen. In 1 krat zit 18 kg, verdeeld over 36 porties van 500 gram. Mijn sint bernard is nu 6 maanden oud en weegt 43 kg. Zij krijgt 1500 gram (zij is, zoals zoveel sintjes, een hele slechte eter en eet het vaak niet allemaal op, maar ze groeit goed en is niet te dun, dus ik laat haar maar lekker. De pup heb ik ook gelijk overgezet op lotgering. Ze vond het niet alleen heerlijk, ik merkte het ook gelijk aan haar ontlasting (bij honden die al langer brok hebben gehad duurt het wat langer i.v.m. Het ontgiften). Ik gooi er 1x per week trouwens ook een eitje bij. Ik heb het eens uitgerekend en ik geloof dat ik 1,40 euro per kilo betaal... Voor de prijs hoef je het dus echt niet te laten want dit komt overeen met een goede brok. Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel!
Vienna1981

Berichtdoor Miep » Vr 1 Jun 2012 07:51:57

Wij voeren nou ook al een paar weken Lotgering,
Ontlasting is stevig. Ze vinden het heerlijk.
Pups eten er ook van.
Ze krijgen 2 keer per dag een kilo met en halve liter puppie melk er doorheen.
Dit ga ik nog uitbreiden naar 3 x per dag.
Ze doen het verder er heel erg goed op.
Ook de kleine meid groeit nu 100 gram per dag.
Dus gaat goed met de aangenomen kinders van Benthe bij Bo.
Ze krijgen nu eerst geen botten bij, misschien als de vriezers( ja vriezers, vertel ik zo)
wat leger zijn dat ik dan kippe nekken bij ga bestellen.
Gewoon omdat ze dan wat te knabbelen hebben en de tanden lekker schoon blijven.

Nou het verhaal van de vriezers.
Echt zo stom.
Voor ik bestelde heb ik Lotgering gebeld.
Hoeveel gaat er in een vriezer ongeveer.
Nou 1,5 kilo per liter werd er gezegd.
Dus ik rekenen en de vriezer besteld.
De vriezer was er, vlees kwam aan.
Ik dacht 20 kratjes moet wel passen, dan kan ik nog wat in de koelkast leggen om te ontdooien en heb ik steeds een mooi voorraadje. Daar komt ie.
ik had 9 kratten in de vriezer en toen was hij vol schrik.gif
Gelukkig had ik de huisvriezer de vorige dag schoongemaakt en was dus leeg.
Nou ja dan die ook maar vol schrik.gif nog 4 kratten over.
Dan de koelkast maar vol (tafel model) nog maar 2 kratten te gaan.
Mijn zus gebeld ja kon ook nog een half kratje gebruiken in de vriezer.
Nou de andere 1,5 krat heb ik in een paar dagen op gevoerd.
En is alles goed gekomen. Maar wat kan een mens zich verrekenen.

Tip: 1 rol van een 500 gram per 1 liter rekenen komt beter uit toppie.gif
Miep
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor muppie » Vr 1 Jun 2012 10:24:39

Hihi,
voor barf wordt vaak gezegd aantal kilo's = liters/3
Dan kan ik me indenken dat voor kvv kan gelden liters/2
Maar niet dat je anderhalve kilo per liter kwijtkunt.
Het sluit nooit perfect aan, en dat moet ook niet, vrizer heeft ook wat lucht nodig
Afbeelding
Gebruikers-avatar
muppie
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor willemijn » Zo 30 Mrt 2014 16:12:15

muppie schreef:Ik ken lotgering persoonlijk niet. Wel van gehoord.
Wel moeten je honden eerst wennen aan vers eten voordat je ze botten geeft. Zo'n maand afhankelijk van hoe het gaat.
En wat voor botten wilde je bij de slager gaan halen?

Overigens zitten de honden hier lager dan 2%.
Kaio 8 jaar krijgt 800 gram met 65 kg
Maci 5 jaar krijgt 1000 gram met 60 kg

Ja je ziet het goed de kleinere eet meer. Zo zie je dat behoeftes per hond kunnen verschillen

ik heb even gelezen wat betreft hoeveelheid voor je hond, dacht altijd dat ik wel heel erg weinig geef, maar zo te zien geef ik toch voldoende.
hier een hond van 75 kilo, ik geef ongeveer aan voeding 700 gram, ik hou ze heel schraal, juist omdat ze zo zwaar van bone is.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
willemijn
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor margot » Wo 2 Apr 2014 04:49:07

RE:.gif

Persoonlijk vind ik 700 gr voor een hond van 75 kilo wel erg weinig.
Dat is dus minder dan 1%
Die botten moeten wel gedragen worden door spieren anders krijg je daar weer problemen mee.
Hier krijgen de meiden ook verschillend.
Norah 11 jaar en 43 kilo krijgt 800 gr
Mohini 7 jaar en 50 kilo krijgt 1000 gr
Kishi bijna 2 jaar en 56 kilo krijgt 1700 gr
Afbeelding
een wijze vrouw
Gebruikers-avatar
margot
Beheerder Forum
Beheerder Forum

Berichtdoor willemijn » Wo 2 Apr 2014 11:27:48

Ik heb je gevonden Margot. ja Bamse krijgt minder dan 1 % lichaams gewicht aan eten, soms 700 , af en toe iets extraas, dat ze uitkomt op 700 gram, Bamse heeft OT, en is geopereerd aan gescheurde kruisband en gescheurde meniscus.... niet tegelijkertijd maar na zes maanden na elkaar. daarna een stamcelbehandeling juist om haar knie aan te pakken, hoe minder ze weegt hoe beter.

er wordt flink gezwommen. om haar spieren up to date te behouden voor de OT. en hoe minder ze aan gewicht mee sleurt hoe beter. zolang ze goed aanvoelt, ben ik niet bezorgd.

a.s. vrijdag gaat ze voor controle terug naar Utrecht, en wordt ze weer gewogen, iedere keer, ik hou het ook zelf bij. Bamse is een grote zware teef. en heeft haar gewicht tegen. mager schraal wil ik niet, maar ze moet wel te voelen zijn, gelukkig heeft ze veel haar, zodat ze er niet als een gratenbaal uitziet, maar haar schouders zie je wel .... maar voor haar beter. ze eet goed, ja ze heeft honger, maar ter compensatie geef ik haar groentes die vullen en niet in gewicht aankomt.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
willemijn
Forum-Newf
Forum-Newf

VorigeVolgende

Terug naar Barf