Wie is de roedelleider?

Het gedrag van de Newfoundlander. Hoe ga je er mee om.

Wie is de roedelleider?

Berichtdoor Gonny » Di 12 Mrt 2019 14:44:48

Graag nodig ik de mensen die een roedel honden hebben (gehad) uit om mij tips en advies te geven.
Ik vind dat erg moeilijk om te bepalen bij Bibi en Reus.

Als mensen mij vroeger wel eens vroegen wie is de roedelleider, Winnie of Basje? Dan wist ik het gewoon niet. En tot op de dag van vandaag zou ik het niet kunnen vertellen. Maar wat ik ook deed, of hoe het onderling ging, het werkte.

Nu merk ik bij Bibi en Reus toch af en toe wel wat spanning. Dus ik aan het lezen geslagen. Mijn probleem is dat wat aangegeven wordt als leidersgedrag, niet konsekwent wordt toegepast door de honden. Ik denk dat Reus de roedelleider is maar soms twijfel ik. Ik weet dat niet standaard de reu, de grootste, de oudste, etc. de leider is.

De beste aanwijzing die ik heb is dat Reus als eerste door de deur gaat. Dat is zo naar buiten toe. Maar als we terugkomen van de wandeling is het meestal Bibi en Reus laat dat toe. Reus gaat dan wel weer als eerste de kamer in.

Reus doet het vaakst een plas over de plas van Bibi. Maar andersom gebeurt dus ook.

Reus gromt soms tegen Bibi. Ik heb het idee dat ze hem dan aankijkt en niet wegkijkt zoals ze hoort te doen.
Ook gromt ie als Bibi in de buurt van z'n bak komt. Bibi is razendsnel met eten.
Als Reus klaar is en wegloopt dan mag ze wel gewoon z'n bak schoonmaken.
Zelfde met de avondsnack. Als Reus klaar is dan wisselen ze van mandje om bij elkaar de kruimels op te likken. Maar owee als Reus nog niet klaar is en Bibi alvast wil checken.

Omdat ik er niet mee bezig was, of verkeerd mee bezig was (ik wilde alles zoveel mogelijk gelijk doen) is die spanning ook ontstaan. Nu behandel ik Reus als leider: krijgt als eerste z'n voer, als eerste een koekje etc. En ik hou Bibi weg als Reus nog aan het eten is.

Dan gaat het meestal goed. En soms weet ik het ook niet waarom Reus gromt. Maar Bibi is me d'r eentje, hoor.
En ik had ook gelezen dat tussen broer en zus er vaak meer spanning is dan tussen twee willekeurig bij elkaar gezette honden, zoals Winnie en Basje.

Van de week lag Bibi bovenop de bank en Reus eronder. Reus accepteerde dat blijkbaar en ik denk ook niet dat Bibi het doet om Reus z'n leiderrol over te nemen. Er lag een heerlijke fleeceplaid grijns.gif

Maar moet ik dat wel toestaan? En zijn er nog meer signalen waar ik op moet letten? Wat kan ik zelf nog doen om de spanning te verminderen?

Dank jullie wel voor jullie reacties!!

Groetjes Gonny, Bibi en Reus
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Afbeeldingen: 0

Re: Wie is de roedelleider?

Berichtdoor emz » Wo 13 Mrt 2019 12:29:54

Jij bent zelf de roedelleider, en jij bent degene die bepaalt wie je "rechterhand"is. Dat kun je naar mijn idee het beste doen door Reus als eerste te laten eten, etc. Bibi zal zich dan snel in haar rol als derde schikken.
Afbeelding

groetjes ineke
emz
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Gonny » Do 14 Mrt 2019 20:54:09

Bedankt Ineke. Ik wist niet dat ik het mocht beslissen en dacht dat honden dat onderling uitmaakte.
In dat geval ga ik inderdaad voor Reus.

Trouwens over gedragsadviezen en de praktijk: ik, als roedelleider, probeer als eerste door de deur te gaan maar vaak lukt me dat dus niet. Zeker niet bij deuren die naar binnen opengaan.
Ze willen zo graag naar buiten en zijn heel snel. Iedere keer als het niet lukt denk ik volgende keer beter.
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor emz » Vr 15 Mrt 2019 12:47:21

Je moet al die adviezen ook niet al te krampachtig volgen. Bij normale honden, en dat zijn die twee van jou, is het voldoende om consequent te zijn met wat mag en niet mag. Dan hebben ze in een mum van tijd door wie de echte roedelleider is, en dat ben jij !
Afbeelding

groetjes ineke
emz
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Hippie » Vr 15 Mrt 2019 16:17:05

Hoi Gonny,
Ik kan niet zeggen dat er bij ons 1 van de 4 de roedel leider is.
Het gaat hier erg gemoedelijk.
heel soms als lady een beetje te druk wordt dan word ze gewoon heel netjes een beetje terug gefloten door bella of Janouk dan duwen ze haar gewoon met hun dikke kont op zij. wink.gif
Weet niet hoelang dat nog duurt want ze groeit nog steeds aardig door.. schrik.gif
Qua eten zijn we hier heel consequent iedereen eet apart van elkaar.
de Bella in de serre met een afgesloten hekje, Janouk in de keuken, Chicco in de badkamer met de deur op maar wel een los hekje even daarvoor.
lady daarvoor of daarna in de keuken maar ook alleen.

Qua binnen komen in huis wie het 1e binnen komt is bij ons op cursus verteld dat de volgorde niet belangrijk is...
Dat men er op terug gekomen is dat de volgorde wie en wanneer als 1e over de drempel is.
Misschien als je ze iets lekkers geeft om te kluiven evt ze even apart houden.
Doe ik hier ook vaker met Lady of Chicco.(gewoon een los deel van een konijnen ren zo even 1 van de honden voor eventjes afscheiden en lekker laten kluiven of in de serre bv)
Chicco is wel echt de aller aller kleinste maar met een kluif staat hij wel zijn mannetje en dat willen we voorkomen tegen de grote beren.. wink.gif
Ik weet niet of je hier wat aan hebt.

Ik weet ook niet als je zelf 1 benoemt als kleine leider of je niet het gedrag stimuleerd..om nog dominanter te worden.
In ieder geval succes!!!!
Hippie
Forum-Newf
Forum-Newf

Berichtdoor Gonny » Zo 17 Mrt 2019 16:42:58

Fijn om te horen dat dit achterhaald is. Nou moeten ze wel altijd even wachten want ik wil niet dat ze naar buiten stuiven. Dat lukt aardig. Maar ze willen zo graag! Ze zijn in topconditie en zijn dol op wandelen.

Het eten en snacken houd ik goed in de gaten. Bibi is echt wel een brutaaltje en dol op eten. Dus als Reus nog niet klaar is dan probeert ze echt of ze het kan afpakken. Ze is ook nog steeds op dieet. Alhoewel ze kleiner is dan Reus, was ze veel zwaarder dan Reus toen ze in het asiel kwam.

De spanning in het begin op de bank wijt ik aan de herplaatsstress en een beetje strijd om mij. Dat is nu al een stuk minder.
En misschien is het ook gewoon gekibbel tussen broer en zus. Ze hebben natuurlijk al bijna 12 jaar aan die relatie kunnen schuren en schaven. En dan komen ze bij mij, en ik heb daar geen weet van.
Gebruikers-avatar
Gonny
Forum-Newf
Forum-Newf

Terug naar Gedrag